AIS-SART i SART to zaawansowane urządzenia ratunkowe, które stanowią integralną część systemu GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System), zgodnie z międzynarodowymi standardami IMO i SOLAS. Te urządzenia są niezbędne w sytuacjach awaryjnych, gdyż umożliwiają szybką lokalizację osób znajdujących się w niebezpieczeństwie. Niniejszy artykuł szczegółowo omówi ich konstrukcję, funkcje, zastosowanie oraz procedury testowania na przykładzie urządzeń firmy JOTRON, dodając praktyczne aspekty ich codziennego użytkowania.

Definicja i działanie


Tron AIS-SART to nadajnik wykorzystujący system AIS (Automatic Identification System) do przesyłania sygnałów lokalizacyjnych. Urządzenie to operuje na częstotliwościach VHF 161.975 MHz oraz 162.025 MHz i jest wyposażone w moduł GPS, dostarczający precyzyjne dane o lokalizacji. Służy do przekazywania pozycji tratwy ratunkowej lub statku w sytuacjach zagrożenia, umożliwiając szybką reakcję jednostek ratunkowych.

Tron SART20 to radarowy transponder ratunkowy działający w paśmie X-Band (9.2–9.5 GHz). Emituje on sygnały radarowe, które są odbierane przez radary statków lub lotnictwa, umożliwiając szybkie zlokalizowanie miejsca nadawania sygnału. W przeciwieństwie do AIS-SART, współpracuje bezpośrednio z radarami, a nie z systemami AIS.

Budowa i funkcje

Obydwa urządzenia są nie tylko niemal identyczne wizualnie, ale również ich konserwacja jest bardzo podobna.

  • Moduł nadawczy: W AIS-SART odpowiada za przesyłanie sygnałów AIS z danymi GPS, wysyłane co około 30 sekund. Z kolei SART20 emituje sygnały radarowe widoczne na radarach X-band.
  • Moduł bateryjny: Oba urządzenia są zasilane dwoma bateriami litowymi, które zapewniają do 96 godzin pracy w trybie nadawania dla AIS-SART i do 96 godzin czuwania lub 8 godzin pracy dla SART20 w trybie aktywnym.
  • Wskaźniki LED: W AIS-SART zielona dioda informuje o prawidłowym działaniu, czerwona wskazuje błędy. SART20 wyposażony jest w jedną diodę wskazującą na aktywację urządzenia.
  • Obudowa: Odporna na wodę, olej i promieniowanie UV, wyposażona w uchwyty do montażu na tratwach ratunkowych. Oba urządzenia mogą być wyposażone dodatkowo w maszt teleskopowy, który umożliwia zwiększenie wysokości nadawania sygnału.

Konserwacja

  • Co miesiąc: Należy przeprowadzać inspekcję zarówno urządzenia, jak i uchwytu. Urządzenie powinno być wyjęte z uchwytu i przetestowane, zgodnie z opisanymi procedurami.
  • Co 5 lat: Długotrwałe przechowywanie baterii zmniejsza jej pojemność. Dla zapewnienia długiej i niezawodnej operacji, jednostka baterii powinna być wymieniana co 5 lat. Wymiana baterii może być przeprowadzona na pokładzie bez specjalistycznych narzędzi.

Testowanie urządzeń

Tron AIS-SART:

  • Przygotowanie: Przeprowadź test na otwartej przestrzeni z widokiem na niebo, co jest niezbędne dla optymalnego odbioru sygnałów GPS.
  • Aktywacja trybu testowego: Przesuń przełącznik w pozycję TEST i przytrzymaj go, aż obie diody (zielona i czerwona) zaczną migać.
  • Monitorowanie sygnałów diod: Zielona dioda świeci stale po zakończonym sukcesem teście, czerwona miga w przypadku błędu.
  • Sygnał dźwiękowy: W trakcie testu wydawany jest regularny sygnał dźwiękowy. Bez względu na rezultat, jego zakończenie potwierdzone jest 15 sekundowym sygnałem dźwiękowym.
  • Weryfikacja na urządzeniu AIS lub ECDIS: Po pomyślnym teście sprawdź, czy na urządzeniu AIS lub ECDIS pojawia się komunikat 'AIS TEST’ z poprawnym numerem ID CODE.

Tron SART20:

  • Lokalizacja testu: Wykonaj test na otwartym morzu, aby uniknąć zakłóceń radarowych pochodzących z lądu.
  • Aktywacja trybu testowego: Przełącz urządzenie w pozycję TEST, trzymając przycisk, aż urządzenie zacznie test samokontroli.
  • Obserwacja sygnałów: Na ekranie radaru powinny pojawić się sygnały w formie pierścieni lub punktów, które zmieniają się w zależności od odległości urządzenia od radaru.
  • Zakończenie testu: Po zakończeniu obserwacji i potwierdzeniu prawidłowego działania sygnałów, należy wyłączyć urządzenie, przesuwając przełącznik z powrotem do pozycji OFF.

Podsumowanie

Tron AIS-SART i Tron SART20 są niezastąpionymi narzędziami w ratownictwie morskim, nieocenionymi dla każdej flocie morskiej. Ich zaawansowana technologia, zgodność z międzynarodowymi standardami i niezawodność czynią je kluczowymi elementami systemu GMDSS. Regularne testy i odpowiednia konserwacja są niezbędne, aby zapewnić ich skuteczność w sytuacjach awaryjnych. W połączeniu z EPIRB, te urządzenia maksymalizują szanse załogi na przeżycie w najtrudniejszych warunkach morskich, co czyni je nieocenionymi w każdej flocie morskiej.

Sprawdź nasze pozostałe wpisy: BLOG