Zapewnienie bezpieczeństwa na morzu to priorytet każdej floty morskiej. Systemy SSAS (Ship Security Alert System)LRIT (Long-Range Identification and Tracking) są kluczowymi elementami zwiększającymi bezpieczeństwo statków i ich załóg. W niniejszym artykule przedstawimy szczegóły dotyczące tych systemów, ich konfiguracji, funkcji oraz procedur testowych. Przykłady urządzeń, takich jak SAILOR 6120 SSA SystemIridium LT-3100S, pomogą zrozumieć, jak działają te zaawansowane technologie.

Czym jest SSAS?

System Alarmowania Bezpieczeństwa Statku (SSAS) to technologia opracowana w celu dyskretnego i szybkiego informowania o zagrożeniu, takim jak atak piracki, porwanie lub inna sytuacja kryzysowa. Jego wdrożenie jest wymagane przez konwencję SOLAS, a urządzenie musi być odpowiednio skonfigurowane przed montażem.

Najważniejsze cechy SSAS:

  • Łatwość: Do wysłania alarmu wystarczy naciśnięcie tylko jednego przycisku.
  • Dyskrecja: Wysyłany sygnał alarmowy nie wywołuje dźwięków ani świateł na statku, aby nie ostrzec potencjalnych napastników.
  • Możliwość integracji: SSAS może być częścią istniejącego systemu, np. Mini-C, lub działać jako niezależne urządzenie (standalone).
  • Ukryta antena: W systemach standalone antena jest często montowana w trudno dostępnych miejscach, np. w kominie statku.

Konfiguracja systemu SSAS

Podczas montażu system SSAS musi być odpowiednio skonfigurowany, aby spełniać wymagania administracji bandery. Konfiguracja obejmuje:

  • Dane statku, takie jak nazwa, numer IMO i MMSI, dane CSO.
  • Kontakty odbiorców, takie jak adresy e-mail, numery telefonów (SMS), faksy
  • Treść wiadomości, która będzie wysyłana w przypadku alarmu.

Przyciski SSAS – charakterystyka i działanie

Standardowy system SSAS wyposażony jest w:

  • Dwa przyciski alarmowe (czerwone): Jeden na mostku, drugi np. w kabinie kapitana. Po naciśnięciu pozostają wciśnięte, co potwierdza wysłanie sygnału.
  • Jeden przycisk testowy (zielony): Jest to przycisk chwilowy, który umożliwia testowanie systemu bez wysyłania alarmu.

Dodatkowe przyciski alarmowe mogą być rozmieszczone w strategicznych lokalizacjach, takich jak centrum manewrowo kontrolne, mesa, biuro pokładowe czy cytadela.

Wysyłanie alarmu w sytuacji zagrożenia:

  • Naciśnij czerwony przycisk. Alarm zostanie wysłany po 30 sekundach od wciśnięcia, jeżeli naciśniesz przycisk ponownie (czyli zwolnisz przycisk) przed upływem 30 sekund alarm nie zostanie wysłany. Pozostaw przycisk wciśnięty aż do moment ustąpienia zagrożenia.
  • System wysyła wiadomość alarmową do skonfigurowanych odbiorców co 10 do 60 minut (z zależności od typu urządzenia i jego konfiguracji).
  • Aby zakończyć wysyłanie alarmów zwolnij czerwony przycisk.

Testowanie systemu na przykładzie SAILOR 6120:

  1. Upewnij się, że zielony przycisk świeci się światłem ciągłym – to oznacza prawidłową pracę systemu.
  2. Wciśnij i przytrzymaj zielony przycisk testowy. Jeżeli jego lampka zgasła, oznacza to, że żaden z czerwonych przycisków nie jest naciśnięty. Jeśli zielona lampka miga, oznacza to, że jeden lub więcej czerwonych przycisków jest wciśniętych.
  3. Trzymając ciągle wciśnięty zielony przycisk testowy wciśnij czerwony przycisk na 30 do 33 sekund, alarm testowy zostanie wysłany do wszystkich odbiorców skonfigurowanych do otrzymywania alarmów testowych.
  4. Po upływie tego czasu najpierw naciśnij ponownie czerwony przycisk (aby go zwolnić), po czym puść przycisk zielony.
  5. Prawidłowe wykonanie testu powinno być potwierdzone przez jednego z odbiorców alarmowej wiadomości testowej.

SSAS Test Message

UWAGA! Przed przeprowadzeniem testu skontaktuj się ze swoim CSO – konieczne może być poinformowanie kraju bandery lub innych służb o planowanym teście.

Czym jest LRIT?

System LRIT jest technologią umożliwiającą identyfikację i śledzenie statków na dużych odległościach. System zapewnia informacje o pozycji, kursie i prędkości statku dla służb i innych osób na lądzie kiedy statek jest poza zasięgiem stacji bazowych AIS, takich jak Marine Traffic. Zgodnie z konwencją SOLAS system ten jest wymagany na większości statków morskich.

Najważniejsze funkcje LRIT

  • Automatyczne raporty: System przesyła informacje o lokalizacji co najmniej cztery razy na dobę.
  • Zgodność z regulacjami: LRIT zapewnia zgodność z wymaganiami bandery oraz innymi regulacjami międzynarodowymi.

Test zgodności LRIT

Test zgodności LRIT (Conformance Test) to obowiązkowa procedura, która potwierdza prawidłowe działanie systemu. Oto kroki:

  1. Podłącz system: Użyj terminala, takiego jak SAILOR 6130, aby połączyć się z systemem satelitarnym.
  2. Złóż wniosek o test: Skontaktuj się z autoryzowanym organem testującym, np. Pole Star.
  3. Przeprowadź test: Organ testujący przeprowadza test automatycznie przez 24 godziny bez twojej ingerencji. Upewnij się, że zasilanie systemu nie zostanie przerwane oraz że sygnał anteny nie zostanie przypadkowo zakłócony (np. przez dźwigi).
  4. Uzyskaj certyfikat: Po pomyślnym zakończeniu testu otrzymasz certyfikat zgodności LRIT ważny przez pięć lat (chyba że system zostanie zmodyfikowany).

Podsumowanie

Systemy SSASLRIT są nieodzownymi elementami współczesnego bezpieczeństwa morskiego. Regularne testowanie, odpowiednia konfiguracja oraz szkolenie załogi to klucz do ich niezawodności. Korzystając z zaawansowanych technologii, takich jak SAILOR 6120 czy Iridium LT-3100S, możesz zapewnić swojej flocie najwyższy poziom bezpieczeństwa i zgodność z międzynarodowymi regulacjami.

Sprawdź inne nasze artykuły: BLOG