Radio VHF z funkcją DSC – kluczowe narzędzie bezpieczeństwa na morzu

Radio VHF (Very High Frequency) to niezastąpione narzędzie komunikacji na morzu, które odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i sprawnej łączności pomiędzy jednostkami pływającymi oraz stacjami brzegowymi. W dzisiejszych czasach, gdy technologie komunikacyjne stale się rozwijają, VHF pozostaje fundamentem morskiej łączności radiowej. Jego niezawodność, prostota obsługi i szerokie zastosowanie sprawiają, że jest nieodzownym elementem wyposażenia każdego statku – zarówno statków komercyjnych, jak i rekreacyjnych.

W tym artykule dowiesz się, jak działa radio VHF z funkcją DSC (Digital Selective Calling), jakie są kluczowe zasady jego użytkowania oraz jakie przepisy regulują jego stosowanie na jednostkach pływających, nie tylko handlowych, ale również pasażerskich i rekreacyjnych.

Czym jest radio VHF z funkcją DSC?

Radio VHF z funkcją DSC to nowoczesne urządzenie komunikacyjne, które umożliwia cyfrowe przesyłanie sygnałów wywoławczych, w tym alarmów, sygnałów bezpieczeństwa i wzywania pomocy. DSC przyspiesza i ułatwia komunikację w sytuacjach kryzysowych. Nie tylko przesyła sygnał wywołania, ale także automatycznie podaje lokalizację jednostki dzięki połączeniu z odbiornikiem GPS. To sprawia, że radio VHF z DSC jest podstawowym, ale kluczowym elementem systemów bezpieczeństwa morskiego.

Jak korzystać z radia VHF z funkcją DSC?

Sprawdź poprawność numeru MMSI

Każde radio VHF z funkcją DSC musi być przypisane do jednostki poprzez unikalny numer identyfikacyjny MMSI (Maritime Mobile Service Identity). MMSI to dziewięciocyfrowy numer, który identyfikuje statek w systemie DSC i jest niezbędny do nawiązywania łączności i wysyłania sygnałów ratunkowych. Upewnij się, że numer MMSI jest poprawnie zaprogramowany w radiu. Błędnie wpisany numer MMSI może prowadzić do problemów w identyfikacji jednostki w sytuacjach kryzysowych.

Sprawdź poprawność pozycji GPS

Funkcja DSC współpracuje z odbiornikiem GPS na pokładzie. Dlatego warto regularnie sprawdzać, czy radio VHF poprawnie odbiera sygnały GPS i wyświetla aktualną pozycję jednostki. W sytuacji awaryjnej, automatyczne wysłanie błędnej lokalizacji mogłoby opóźnić akcję ratunkową. Upewnij się, że urządzenie jest prawidłowo połączone z GPS i aktualizuje lokalizację w czasie rzeczywistym.

Regularnie testuj funkcję DSC

Test wewnętrzny

Radia VHF z DSC posiadają opcje autotestów, które sprawdzają wewnętrzne komponenty systemu DSC. Wykonuj ten test regularnie, aby upewnić się, że radio działa prawidłowo. W przypadku nieprawidłowości system powinien zgłosić błędy, co pozwala na szybkie podjęcie działań naprawczych.

Test zewnętrzny

Aby upewnić się, że Twoje radio działa prawidłowo w rzeczywistych warunkach, należy regularnie testować system DSC, wysyłając testowy sygnał do innych jednostek lub stacji brzegowych. Możesz skorzystać z bazy ITU, aby znaleźć numery MMSI stacji brzegowych, które odpowiadają na sygnały DSC. Baza dostępna jest pod adresem https://www.itu.int/mmsapp/coaststation/list.

Testuj system regularnie, zwłaszcza przed dłuższymi rejsami, aby mieć pewność, że system DSC jest w pełni sprawny.

Używanie DSC w sytuacjach awaryjnych

Funkcja DSC może uratować życie w sytuacji awaryjnej. W razie potrzeby wciśnij przycisk „Distress”, który automatycznie wyśle sygnał alarmowy wraz z lokalizacją GPS (jeśli urządzenie jest połączone z GPS). Upewnij się jednak, że sytuacja rzeczywiście wymaga natychmiastowej pomocy, zanim skorzystasz z tej funkcji.

Jak sprawdzić komunikację głosową i DSC w radiu VHF? (Krok po kroku)

Krok 1: Sprawdzanie komunikacji głosowej

  1. Włącz radio VHF: Upewnij się, że urządzenie jest poprawnie włączone, a antena jest dobrze podłączona.
  2. Wybierz kanał roboczy: Wybierz odpowiedni kanał, który jest przeznaczony do wywołań głosowych.
  3. Przygotuj listę jednostek, z którymi możesz przeprowadzić test. Odpowiednie statki znajdziesz np. używając systemu AIS.
  4. Wywołaj jednostkę lub stację brzegową: Użyj standardowej formy komunikacji np. „Statek [Twoja nazwa] wywołuje [nazwa jednostki docelowej], odbiór”.
  5. Sprawdź jakość sygnału: Upewnij się, że jakość dźwięku jest wyraźna, bez zakłóceń.
  6. Zakończ wywołanie: Zakończ rozmowę używając protokołu, np. „Statek [Twoja nazwa], koniec wywołania”.

Krok 2: Weryfikacja funkcji DSC

  1. Sprawdź numer MMSI: Upewnij się, że numer MMSI w radiu jest poprawny.
  2. Sprawdź pozycję GPS: Upewnij się, że radio odbiera sygnał GPS i wyświetla aktualną pozycję.
  3. Przeprowadź test wewnętrzny: Wybierz opcję autotestu z menu radia.
  4. Przeprowadź test zewnętrzny: Wybierz stację brzegową i wyślij testowy sygnał DSC.
  5. Odbierz potwierdzenie: Odbierz potwierdzenie z jednostki docelowej.

Dla przykładu posłużymy się radiem SAILOR 6222 VHF DSC Klasy A.

W pierwszej kolejności na ekranie głównym sprawdź poprawność MMSI oraz pozycję GPS.

Aby uruchomić procedurę autotestu DSC, postępuj zgodnie z poniższymi instrukcjami:

  1. Naciśnij przycisk SETUP. Jeśli nie widzisz go na wyświetlaczu, naciśnij przycisk MORE, aż pojawi się opcja SETUP.
  2. Naciśnij przycisk strzałki, aby przejść do DSC SETUP.
  3. Obróć pokrętło wyboru, aby wybrać DSC Self Test. Naciśnij i obróć pokrętło, aby wybrać RUN. Test sprawdzi możliwość kodowania/dekodowania sygnałów DSC na poziomie RF. Radio automatycznie wyśle testowe połączenie DSC na swój własny numer MMSI, bez włączania wzmacniacza mocy nadajnika. Równocześnie radio odbierze i porówna odebrane połączenie z wysłanym. Wynik testu zostanie wyświetlony na ekranie.
  4. Naciśnij przycisk OK, aby potwierdzić wynik testu i powrócić do normalnej pracy.

Ważne: Jeśli test pętli DSC zakończy się niepowodzeniem, oznacza to, że funkcjonalność DSC nie działa prawidłowo, co obejmuje także możliwość wysłania wiadomości DISTRESS (alarmowej).

Jeśli chcesz przeprowadzić połączenie testowe DSC z inną jednostką lub stacją brzegową, postępuj zgodnie z tymi prostymi krokami:

  1. Naciśnij przycisk CALL.
  2. Użyj pokrętła, aby wybrać rodzaj połączenia: SAFETY TEST.
  3. W polu TO: wprowadź 9-cyfrowy numer MMSI statku, z którym chcesz się skontaktować, lub skorzystaj z książki telefonicznej (PHBOOK), aby wybrać kontakt.
  4. Naciśnij przycisk SEND, aby wysłać połączenie.
  5. Poczekaj na potwierdzenie.

Ważne: Jeśli przez dłuższy czas nie otrzymasz potwierdzenia, nie oznacza to, że twoje radio działa nieprawidłowo. Skontaktuj się ze stacją brzegową, aby sprawdzić, czy otrzymali i potwierdzili twoje połączenie DSC. Jeśli potwierdzą, że jest problem, wezwij techników, aby sprawdzili poprawność działania urządzenia.

Przepisy SOLAS dotyczące radia VHF z funkcją DSC

Zgodnie z Międzynarodową Konwencją o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS), wymagania dotyczące radia VHF z funkcją DSC znajdują się w Rozdziale IV – Radiokomunikacja, a konkretnie w Regule 7. Wymagania te dotyczą nie tylko statków handlowych, ale również statków pasażerskich, jachtów komercyjnych oraz jednostek rekreacyjnych przekraczających określone rozmiary lub pływających po wodach międzynarodowych.

Kogo dotyczą przepisy?

  • Statki pasażerskie: Wszystkie statki pasażerskie, niezależnie od wielkości i obszaru żeglugi, muszą posiadać radio VHF z funkcją DSC.
  • Statki towarowe o pojemności brutto powyżej 300: Statki towarowe o pojemności powyżej 300 ton, poruszające się po wodach międzynarodowych, muszą posiadać VHF z DSC.
  • Jachty komercyjne i jednostki rekreacyjne: W niektórych krajach jednostki rekreacyjne i jachty komercyjne muszą spełniać te same standardy co większe statki.

Przepisy te wynikają z międzynarodowego systemu bezpieczeństwa GMDSS, który wymaga posiadania systemów łączności, w tym radia VHF z DSC, na jednostkach morskich.

Podsumowanie

Radio VHF z funkcją DSC to zaawansowane narzędzie, które zwiększa bezpieczeństwo na morzu. Regularne sprawdzanie działania komunikacji głosowej i systemu DSC, testowanie numeru MMSI oraz połączenia z GPS, a także przestrzeganie przepisów SOLAS, to klucz do zachowania bezpieczeństwa na wodach międzynarodowych. Pamiętaj, aby przestrzegać wytycznych i regularnie testować sprzęt.

Jeśli potrzebujesz niezawodnych urządzeń radiokomunikacyjnych lub wsparcia technicznego w zakresie naprawy i instalacji sprzętu nawigacyjnego, Sharp Horizon oferuje szeroki wybór rozwiązań dostosowanych do potrzeb jednostek pływających. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej!